Svar: MME og mad - 7 mdr.
21. december 2019
Alder:
7 mdr.
Kære Madmor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at jeres datter er kommet godt igang med skemaden og nyder det at spise - dejligt!
Hovedreglen er følgende:
Der SKAL tilsættes MME og fedtstof til alt hjemmelavet grød og mos. Det er med til at energiberige maden. Jeres datter er ikke i stand til at spise tilstrækkeligt store måltider til at dække hendes energibehov, og derfor skal maden energiberiges ekstra.
Der skal IKKE tilsættes ekstra MME og fedtstof til færdige grødprodukter og børnemad på glas, da energiindholdet her er tilstrækkeligt højt. Ellers vil det fremgå af pakken/glasset.
Der skal ikke tilsættes ekstra fedtstof til frugt- og bærmos. Men du kan godt give lidt frugt- og bærmos med lidt mme på, så du på den måde serverer det som "en gammeldags frugtgrød med mælk", hvis du synes, at hun kan have brug for lidt ekstra erstatning... men ellers serveres det blot rent som et mellemmåltid eller som topping på en grød.
Fedt er det næringstof, som giver mest energi pr. gram. Det anbefales, at du tilsætter 1 tsk fedstof i hver hjemmelavet portion grød/mos. Du bør variere mellem forskellige typer af fedtstof, så hun både får smør, margarine, blandingsprodukter, forskellige typer af olier osv.
Hendes mad skal energiberiges til hun er 12 måneder gammel. Derfor skal du tilsætte mme og fedtstof til hendes grød og mos indtil denne alder. I takt med at hun bliver ældre og spiser mere og mere jeres mad, må du energiberige hendes mad ekstra ved at servere f.eks. fed fisk, lave lidt smørsovs, smøre fedtstof på brødet eller lignende, som det passer ind - og den mad som udelukkende laves til hende skal stadig tilsættes mme og fedtstof :)
Jeg håber, at du kan bruge dette videre :) Fortsat god appetit!
Rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske