Svar: MME og mad - 7 mdr.

21. december 2019

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Madmor

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at jeres datter er kommet godt igang med skemaden og nyder det at spise - dejligt!

Hovedreglen er følgende:

Der SKAL tilsættes MME og fedtstof til alt hjemmelavet grød og mos. Det er med til at energiberige maden. Jeres datter er ikke i stand til at spise tilstrækkeligt store måltider til at dække hendes energibehov, og derfor skal maden energiberiges ekstra.

Der skal IKKE tilsættes ekstra MME og fedtstof til færdige grødprodukter og børnemad på glas, da energiindholdet her er tilstrækkeligt højt. Ellers vil det fremgå af pakken/glasset.

Der skal ikke tilsættes ekstra fedtstof til frugt- og bærmos. Men du kan godt give lidt frugt- og bærmos med lidt mme på, så du på den måde serverer det som "en gammeldags frugtgrød med mælk", hvis du synes, at hun kan have brug for lidt ekstra erstatning... men ellers ...

Annonce

... serveres det blot rent som et mellemmåltid eller som topping på en grød.

Fedt er det næringstof, som giver mest energi pr. gram. Det anbefales, at du tilsætter 1 tsk fedstof i hver hjemmelavet portion grød/mos. Du bør variere mellem forskellige typer af fedtstof, så hun både får smør, margarine, blandingsprodukter, forskellige typer af olier osv.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Hendes mad skal energiberiges til hun er 12 måneder gammel. Derfor skal du tilsætte mme og fedtstof til hendes grød og mos indtil denne alder. I takt med at hun bliver ældre og spiser mere og mere jeres mad, må du energiberige hendes mad ekstra ved at servere f.eks. fed fisk, lave lidt smørsovs, smøre fedtstof på brødet eller lignende, som det passer ind - og den mad som udelukkende laves til hende skal stadig tilsættes mme og fedtstof :)

Jeg håber, at du kan bruge dette videre :) Fortsat god appetit!

Rigtig glædelig jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor